Visszakérdezni nem ciki!

Idegen nyelven kommunikálók ismerik azt a szituációt, amikor a másik túl gyorsan, furcsa akcentussal beszél vagy éppen általunk nem ismert szavakat használ - bármennyire is koncentrálunk és próbáljuk a szövegkörnyezetből kihámozni a jelentést, bizony néha muszáj visszakérdezni, ami nem éppen kellemes érzés. Még kínosabb, ha a másikkal -elvileg- egy nyelvet beszélünk.

Pályakezdőként egy szállítmányozó cég interjúján kerültem olyan helyzetbe, hogy nem tudtam eldönteni, vajon a problémamegoldó képességemet tesztelik, vagy a stressz-tűrésemet. Elhangzott a kérdés, de a felét nem értettem, mert a vezető elharapta a mondat végét, lehalkította alig hallhatóra magát, így a terem túlvégéről egyszerűen nem értettem mit motyog. Visszakérdeztem, majd ugyanúgy megismételte. Kértem, beszéljen kicsit hangosabban - ismét ugyanúgy elmondta, majd hiába állapítottam meg hangosan, hogy nem értem, a vezető ismét UGYANÚGY elismételte a kérdést sokadszorra. Mai fejjel tudom, hogy a "nem értem" nem elég, konkrétan kérnem kellett volna a férfit, hogy artikuláljon jobban, a mondat végét is ugyanolyan hangerővel mondja, mint az elejét, és ha lehet, használjon más szavakat. 23 évesen nem voltam ilyen bátor, így vért izzadva kereken 5-ször ismételtük meg a szituációt (MAGYARUL!). Végül a férfi lemondóan nézett rám és befejeződött az interjú. Nem vettek fel, és utólag azt gondolom, hála az égnek - ugyan ki akarna ilyen főnöknek dolgozni?! :)

Azt hiszem a történet iskolapéldája annak, miért félünk visszakérdezni. Ha a beszélgetőpartnerünk nem túl segítőkész, a szituációból úgy tűnhet, mintha mi lennénk az ostobák, ha valamit nem értünk, holott egyáltalán nem biztos, hogy bennünk van a hiba.

A visszakérdezésnek van egy másik aspektusa is, amikor nem artikulációs problémával szembesülünk, hanem értelmezési különbségek adódhatnak. Például ha a főnök azt mondja, sürgős, ez jelentheti azt, hogy vedd előre a sorban, vagy azt, hogy legyen kész aznap, vagy egy órán belül stb. Vagy hétköznapi példánál maradva: "mennyi szennyes edény van elől!" a tény megállapításon túl a felkiáltás jelentheti azt, hogy az illető nem szeret mosogatni, vagy azt, hogy mástól várja el az edények eltakarítását.

3165929_orig.jpg

A visszakérdezés, vagy a visszamondás nem a butaság jele, hanem annak, hogy meg akarod érteni a másikat.

Teljesen mindegy, hogy a barátnőd sirámjairól, a kollégád utasításairól legyen szó, vagy a szomszéd néni monológjáról. Ha visszamondod a saját szavaiddal a hallottakat, akkor lehetőséget adsz a másiknak arra, hogy visszahallva saját gondolatait meg tudjon erősíteni téged abban, hogy jól értetted-e a közlendőjét, vagy újrafogalmazza a mondandóját.
A visszakérdezés nemcsak akkor szükséges, amikor Te nem értesz valamit, hanem akkor is hasznos, ha ellenőrizni szeretnéd, a másik vajon jól értette-e, amit mondtál. Itt megint nem arról van szó, hogy a másikat nézed butának - bocsásd is előre, a célod csupán az, hogy egyetértés legyen köztetek a tartalmat illetően, nem pedig vizsgáztatni akarod.

Sokkal kínosabb, ha kiderül valamiről, hogy rosszul csináltad meg, mert nem mertél visszakérdezni, mint a visszakérdezés maga. Ugyanez érvényes a másik oldalról is - sokkal kevesebb bosszúsággal jár helyben tisztázni, hogy ugyanazt értették-e az elhangzottak alatt, mint utólag veszekedni és azt szajkózni, "de hát én megmondtam!!". A bizonyosság, hogy "a másik biztos azt gondolta hogy..." sokkal több konfliktushoz vezet, mint az, ha visszakérdezel, vagy visszamondod a másik szavait, vagy visszamondatod a sajátjaidat.

Néhány ötlet visszamondás előkészítésére:
Ezzel azt akarod mondani, hogy .....
Úgy érted....
Elmondom a saját szavaimmal mit értettem az alatt, amit mondtál. Kérlek javíts ki, ha félreértettelek!
Az elmondottak alapján úgy értelmezem, szerinted ......
Megengeded, hogy elismételjem, amit mondtál, hogy biztosak lehessünk mindketten abban, hogy ugyanazt értjük fogalmak alatt?

Példák visszakérdezésre:
Nem vagyok biztos benne, hogy jól értettem, amit mondtál. Rossz a vonal/ nagy a zaj/ náthás vagyok és rosszul hallok/ stb Megismételnéd?
Megtennéd, hogy elmondod más szavakkal, az előzőeket? Nem vagyok biztos benne, hogy jól értettem.
Megtennéd, hogy elismétled a saját szavaiddal az elhangzottakat? Szeretnék biztos lenni abban, hogy jól fogalmaztam és ugyanazt értjük alatta.